اهمیت اینگیجمنت اینستاگرام و نحوه محاسبه آن

شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل

اهمیت اینگیجمنت اینستاگرام و نحوه محاسبه آن چه میزان در رشد کسب و کار شما تاثیرگذار است؟ آیا صاحبان کسب و کارهای آنلاین باید به اینگیجمنت باید توجه کنند؟ آیا الزاما اینگیجمنت بالا فروش بیشتری به همراه دارد؟ در این مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم و شیوه‌های محاصبه نرخ تعامل را بررسی کنیم.

اهمیت اینگیجمنت اینستاگرام و نحوه محاسبه آن امروزه به دغدغه‌ای برای صاحبان کسب و کارهای آنلاین تبدیل شده است و همچنین اینگیجمنت به شاخص تاثیرگذاری در بررسی‌های الگوریتم اینستاگرام تبدیل شده است. البته جای هیگونه نگرانی نیست به این دلیل که محاسبه نرخ تعامل کار نسبت ساده اما مهمی است.

اینگیجمنت (نرخ تعامل) چیست؟

اینستاگرام بستری بسیار مناسب، قابل دسترس و ارزن برای کسب و کارها به حساب می‌آید. در نتیجه دیده شدن در اینستاگرام احتمال خرید را افزایش می‌دهد و به این دیده شدن اینگیجمنت یا همان نرخ تعامل گفته می‌شود. تعامل در اینستاگرام نه تنها به کسب و کارها کمک می‌کند تا نتیجه تلاش‌های خود را در بازاریابی ببینند و طبق آن استراتژی تعیین کنند بلکه یک ارتباط عمیق‌تر بین کسب و کارها و فالور‌ها ایجاد می‌کند. این تعامل بسیار در موفقیت کسب و کارهای کوچک و نوپا تاثیر گذار است.

اینگیجمنت (تعامل) در اینستاگرام فراتر از  تعداد فالورهای پیج است بلکه چگونگی تعامل مخاطبان را با محتوای شما اندازه می‌گیرد. هر زمان که یکی از فالورها در پاسخ به یکی از پست‌ها و یا استوری‌ها اقدامی کند اینگیجمنت صورت می‌گیرد.

برخی از معیارهای متداول اینگیجمنت اینستاگرام از این قرار است:

معیارهای اینگیجمنت بر اساس پست:

  • Likes
  • Comments
  • Saves
  • Shares

سایر معیارهای اینگیجمنت:

  • DM ها (نوعی استیکر برای ارتباط با مخاطبان ، گفتگو در دایرکت ، به اشتراک گذاری اطلاعات مهم و جمع آوری بازخورد ها )
  • Link clicks/swipe-ups (کلیک و بالاکشیدن)
  • Mentions
  • Hashtag (هشتگ)
  • Stories sticker interactions(استوری‌های داستانی تعاملی)

چرا اینگیجمنت مهم است؟

به دو دلیل برای شما توضیح می‌دهیم که چرا اینگیجمنت برای پیج‌های اینستاگرام دارای اهمیت است:

  1. کسب و کارها اینستاگرامی از طریق اینگیجمنت متوجه می‌شوند که مخاطبانشان چگونه با محتوای آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند. هر چه مخاطبان به محتوای شما بیشتر توجه نشان دهند میزان جذابیت نیز افزایش پیدا خواهد کرد. اینگیجمنت به شما نشان خواهد داد که استراتژی کسب و کار شما در اینستاگرام به چه میزان موفقیت‌آمیز بوده است.
  2. اینگیجمنت یکی از مهمترین الگوریتم‌های اینستاگرام است. زمانیکه اینستاگرام در حال بررسی صفحه فید است محتوایی را به مخاطبان نشان می‌دهد که با آن تعامل بیشتری داشته‌اند. به همین دلیل محتوایی که مخاطب بیشتر با آن درگیر بوده است را در بالا فید به او نشان می‌دهد.
بیشتر بخوانید:  چرا بالا بردن نرخ درگیری (engagement rate) در اینستاگرام مهم است؟

نحوه محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام

اینستاگرام هر اقدامی را که مخاطبان در رابطه با پست‌ها، IGTV، Instagram Reels، Instagram Stories انجام دهد را بررسی می‌کند. معیارهایی که اینستاگرام نسبت به تعامل مورد بررسی قرار می‌دهد شامل پسندیدن ،نظرات ،اشتراک‌ها ،ذخیره‌ها ،بکشید بالا برای ورود به وب سایت، بازدید از پروفایل ، دنبال کنندگان و پاسخ به Instagram Stories است.

حال برای اینکه بتوانید میزان اینگیجمنت پیج خود را محاسبه کنید دو فرمول ساده رایج را به شما معرفی می‌کنیم:

  • میزان اینگیجمنت بر اساس فالورها: ابتدا تمام تعاملاتی که بر پست شما شده است را جمع می‌کنید و عدد به دست آمده را تقسیم بر تعداد فالورهای خود کرده سپس آن را ضرب در ۱۰۰ می‌کنید نتیجه به دست آمده میزان اینگیجمنت پیج خواهد بود.

نرخ تعامل بر اساس فالور

مثال: شما ۱۰۰۰ فالور دارید و پست اینستاگرامی که می‌خواهید اینگیجمنت آن را محاسبه کنید ۷۰ لایک گرفته، ۱۵ نفر  کامنت گذاشته اند و ۵ نفر آن را با دیگران به اشتراک گذاشته‌اند. حال طبق فرمول بالا میزان ایگیجمنت شما ۹% است.

اینگیجمنت بر اساس فالور

این شیوه از محاسبه میزان تعامل بر اساس فالورها ی فعلی شما است و دید خوبی نسبت به محتوایی که با آن تعامل برقرار کرده‌اند را به شما نشان می‌دهد. اما شیوه دیگری است که بر اساس تعداد بازدید محاسبه می‌شود.

  • میزان اینگیجمنت بر اساس تعداد بازدیدها(impressions): این فرمول هم مانند فرمول قبلی بسیار ساده است تنها کافیست تعداد فالورها را با تعداد بازدید جایگزین کنید.
  • نرخ تعامل بر اساس ایمپریشن

مثال:اگر پست شما را ۵۱۵ نفر (تعداد بازدید) دیده باشند و در مجموع ۲۵ تعامل را دریافت کرده باشد، میزان تعامل آن ۴% خواهد بود.

دو شیوه دیگر نیز برای محاسبه اینگیجمنت وجود دارد که بر اساس تعداد Save و Share است که در زیر به آن اشاره می‌کنیم.

محاسبه نرخ اینگیجمنت از طریق سایت‌

البته برخی از سایت‌ها نیز اینگیجمنت پیج اینستاگرام را نیز محاسبه می‌کنند. در اینجا برخی از سایت‌های رایگان را معرفی می‌کنیم:

Phlanx

Socialblade

Ninjalitics

نرخ اینگیجمنت مطلوب چه میزان است

نرخ تعامل در اینستاگرام بین ۰ تا ۱۰ است. نرخ تعامل ۱% قابل قبول است و بیش از ۱% بهترین نرخ تعامل به حساب می‌آید. طبق یک تحقیق آماری بین ۱۸۰۰ پیج ایسنستاگرام در ۱۲ صنعت مختلف میزان تعامل به طور متوسط ۱.۶% است

و در نهایت

حال شما با شیوه‌های مختلف محاسبه نرخ تعامل آشنا شده‌اید اما قبل از اینکه به سراغ محاسبه اینگیجمنت پیج خود روید ابتدا به این فکر کنید که چه چیزی اینگیجمنت را برای شما ارزشمند می‌کند. ممکن است پست‌های Giveaway نرخ تعامل پیج شما را بالا ببرد ولی آیا الزاما اینگیجمنت بالا برابر است با فروش بیشتر؟ اینگیجمنت اینستاگرام برای شما مفید و مهم است، اما در نظر گرفتن اینکه چه تعدادی از این کاربران به مشتری نهایی شما تبدیل خواهند شد بسیار مهمتر است.

به جای تمرکز بر اعداد و ارقام تمرکز خود را بر روی تولید محتوای مفید بگذارید محتوایی که نرخ تعامل بیشتری برای شما می‌آورد و بر اساس آن استراتژی بازاریابی اینستاگرام خود را تعیین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.