اینستاگرام یک شبکه اجتماعی پرمخاطب در ایران است که حدود ۲۰ میلیون کاربر ایرانی دارد. استفاده از این شبکه اجتماعی کاملا رایگان بوده و امکان اشتراک فیلم‌های ۱ دقیقه‌ای و تصاویر در آن وجود دارد. برخی معتقدند از آنجا که ما با جامعه آماری ۲۰ میلیونی در اینستاگرام سر و کار داریم و استفاده از اینستاگرام نیز هیچ محدودیتی ندارد و کاملا رایگان است پس بهترین مکان برای شروع کسب و کار به حساب می‌آید. اما مزایا و معایب این شبکه اجتماعی چیست؟

مزایای فروش در اینستاگرام:

رایگان بودن

اینستاگرام کاملا رایگان بوده و استفاده از آن هیچ گونه محدودیتی برای افراد ندارد. می‌توان تعداد نامحدود پیج ساخت و همین طور پست گذاشت.

عدم نیاز به آموزش

هر کسی که فقط مدتی کوتاه با گوشی هوشمند کار کرده باشد و تا حدودی با آن آشنا باشد به راحتی و ظرف مدت کوتاهی قلق کار کردن با اینستاگرام را نیز به دست خواهد آورد.

جامعه هدف گسترده

اگر بتوانید برای پیج ساخته شده به خوبی بازاریابی کنید، می توانید خود را در معرض دید بسیاری از افراد با سلایق مختلف قرار دهید.

ویدیو زنده

ویدیو زنده و در واقع همان live اینستاگرام ابزاری فوق العاده برای ارتباط برقرار کردن و معرفی محصولات به مشتریان است.

معایب فروش در اینستاگرام:

عدم دسته بندی

در نظر داشته باشید که شما قصد فروش چند نوع محصول مختلف را دارید؛ در اینستاگرام راهی برای جدا سازی و طبقه بندی محصولات وجود ندارد و باید تمامی محصولات را با یک روش خاص در صفحه خود قرار دهید. این کار پیدا کردن یک محصول مورد نظر را بسیار سخت خواهد کرد. برای کسانی که محصولات بسیار زیادی برای فروش دارند این عدم دسته بندی بیشتر حس شده و مشتری باید برای پیدا کردن یک محصول خاص کل صفحه را بالا و پایین کند تا شاید محصول مورد نظر خود را پیدا کند.

عدم بروزرسانی

بروزرسانی محصولات مانند قیمت و تعداد موجودی از مهم‌ترین کارها در فروشگاه آنلاین به حساب می‌آید. برای بروزرسانی و edit محصولات یا همان پست‌ها در اینستاگرام باید وقت بسیار زیادی صرف کرد به طوری که اگر شما ۱۰۰ محصول در پیج خود داشته باشید و بخواهید به صورت روزانه قیمت و موجودی هر یک از محصولات را بررسی و تغییر دهید باید روزانه چندین ساعت از وقت خود را برای این کار تلف کنید.

نداشتن درگاه پرداخت

اینستاگرام قابلیت پرداخت آنلاین نداشته و برای فروش هر محصول باید به صورت مستقیم به مشتری شماره حساب داده و منتظر واریز وجه باشید. در بهترین حالت هم ممکن است او را با یک لینک از طریق دایرکت به یک درگاه پرداخت متصل کنید که در این صورت هم شاید مشتری به راحتی به شما اعتماد نکند.

عدم داشتن اطلاعات و امار دقیق

یکی از معایب بزرگی که شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام دارند این است که نمی‌توان از میزان بازدید، آمار فروش، موجودی انبار و حتی قیمت به روز اجناس اطلاعات داشت و به هیمن جهت نمی‌توان برای بلند مدت از اطلاعات استفاده کرد.

خطر فیلتر شدن

یکی از مهمترین مشکلاتی که در ایران در مورد اینستاگرام وجود دارد بحث فیلترینگ است. هیچ تضمینی وجود ندارد که پیج شما تا چند روز سرپا خواهد بود. ممکن است کسب و کار شما رونق خوبی داشته باشد اما به یکباره پیج به طور کلی فیلتر شود و کل زحماتتان به باد رود.

عدم اعتماد کاربران

خرید امن از اینستاگرام توسط کاربران شبکه های مجازی نرم افزار اینستاگرام یکی از مشکلات بسیاری از کاربران بوده و متاسفانه دلیل آن وجود کلاهبرداران و سارقین اینترنتی است اقدام به فروش کالاهای جعلی یا ارائه تبلیغات وی اعتبار به کاربران می کنند.

فروش محصولات در فروشگاه اینترنتی یا ارائۀ خدمات از طریق سایت در مقایسه با شبکه اجتماعی اینستاگرام مزایایی دارد که در این‌جا به چند مورد مهم اشاره می‌کنم.

طبقه بندی محصولات

با داشتن یک وب‌سایت فروشگاهی به راحتی می‌توانید محصولات مختلف را دسته‌بندی و از یکدیگر جدا نمایید. با اینکار فرآیند خرید برای مشتری بسیار راحت‌تر بوده و همچنین می تواند با استفاده از جستجو محصول مورد نظر خود را در کمترین زمان ممکن سرچ نماید و در صورت تمایل خرید کند.

امنیت

امنیت را می‌توانیم با داشتن سایت فروشگاهی به دو صورت معنا کنیم. اولا سایت از لحاظ هک شدن و ایمن بودن اطلاعات نسبت به اینستاگرام بسیار قوی‌تر بوده و با استفاده از تکنیک‌هایی می توان ضریب امنیتی سایت را در مقابل هک شدن بسیار بالا برد. دوما امنیت را می‌توان از لحاظ امنیت در کسب و کار و امنیت شغلی معنا کرد. به این صورت که در اینستاگرام هر لحظه ممکن است کسب و کار شما به دلایل مختلف به کلی نابود شود ولی در سایت حاشیه امنیت بیشتری وجود دارد و می‌توان روی درآمد آن حساب باز کرد.

قابل اعتماد بودن

برای سایت فروشگاهی می‌توان با استفاده از دریافت مجوزهایی مثل نماد اعتماد و ساماندهی به مشتری فهماند که این سایت معتبر است و می‌تواند به راحتی و با خیال راحت خرید کند. در صورتی که در پیج‌های اینستاگرامی چنین قابلیتی وجود ندارد و نمی‌توان به راحتی حس اعتماد را در مشتری به وجود آورد.

قابلیت پیشرفت

اینستاگرام هیچ قانون نوشته شده خاصی برای افزایش فالور، لایک و به طور کلی پیشرفت ندارد و افراد مختلفی طبق تجربه مواردی را به دست آورده‌اند. در صورتی که در سایت‌ها قوانین تقریبا مشخصی از جمله برای سئو و بهینه سازی، افزایش سرعت و بازدید و ... وجود دارد که می‌توان با رعایت این موارد فروش و درآمد بیشتری را تجربه کرد.

پرداخت آسان

قابلیت اتصال مستقیم به درگاه‌های بانکی با اسم و مشخصات فروشگاه و همچنین فروش بلافاصله فایل‌های دانلودی بعد از پرداخت از جمله مواردی است که تنها می‌توان با استفاده از یک سایت فروشگاهی به آن‌ها دست یافت و این امکانات در اینستاگرام وجود ندارند.

مدیریت محصولات

مدیریت و ویرایش محصولات هم در سایت فروشگاهی با اینستاگرام قابل مقایسه نیست. می‌توانید به راحتی برای محصولات موجودی تعیین کرده و بلافاصله بعد از خرید خود سیستم از موجودی محصول خریداری شده کم کند. کم و زیاد کردن قیمت‌ها و ویرایش محتوای محصولات نیز به راحتی در سایت‌ها قابل انجام بوده و وقت زیادی را از فروشنده نخواهد گرفت.

معایب فروشگاه اینترنتی:

هزینه داشتن

برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی بر بستر وب‌سایت باید هزینه پرداخت کرد. شاید بتوانید از سایت سازهای رایگان برای این کار استفاده کنید ولی حداقل باید برای فروشگاه خود یک دامنه و هاست خریداری کنید و برای آنها پول پرداخت نمایید. در صورتی که استفاده از اینستاگرام کاملا رایگان است. در نظر داشته باشید که هزینه پرداخت شده در مقایسه با امکاناتی که یک سایت فروشگاهی در اختیار شما قرار می‌دهد بسیار ناچیز بوده و قابل توجه نیست.

بازدهی دیرتر

مسلما راه اندازی سایت فروشگاهی در مقایسه با اینستاگرام و کسب درآمد کمی زمان‌بر تر خواهد بود. در اینستاگرام شما می‌توانید در عرض ۱ دقیقه پیجی ساخته و محصولات خود را وارد کنید و با چند تبلیغ شاید بتوانید اولین فروش خود را ثبت نمایید. اما راه اندازی سایت فروشگاهی آخرین قدم نیست و باید بتوانید بعد از آن با استفاده از تولید محتوا و شناساندن خود به مشتریان کسب درآمد کنید.

جمع بندی:

طراحی وب سایت برای کسب و کار و ساخت پیج اینستاگرامی هر دو مکمل یکدیگرند و هر دو ابزاری از دیجیتال مارکتینگ هستند که برای بازاریابی آنلاین به شمار می آیند. شما برای تعامل بیشتر با مشتری نیاز به صفحه اینستاگرام دارید و جهت اعتماد سنجی و ارائه امکانات و توضیحات متنوع از محصول و پرداخت آنلاین نیاز به سایت دارید پس هر دو ابزار ارزشمند هستند و بدون شک در حال صحبت از دو کانال مهم و کلیدی از بازاریابی دیجیتال و آنلاین هستیم.

در حال حاضر بزرگترین ویترین آنلاین اینستاگرام می باشد که بیشتر از ۳۰ میلیون کاربر ایرانی در آن فعالی است و فرصت مناسبی برای دیده شدن شما و کسب و کارتان است از طرفی وب سایت یکی از ارزشمندترین ابزار دیجیتال مارکتینگ است که بضورت ۲۴ ساعته آماده خدمت رسانی به مشتریان شماست و می تواند فروش شما را چندین برابر کند. میلیون ها نفر در هر روز در گوگل برای رسیدن به نیازهای خود سرچ می کنند و اگر می‌خواهید جلوی چشم مخاطبین خود باشید باید در گوگل هم بالا باشید.

اگر می خواهید برای همیشه یک وب سایت فروشگاهی با قیمت مناسب داشته باشید می توانید همین حالا از طریق گروه طراحی اکسین ست قالب مورد نظر سایت خود را انتخاب کنید و کسب و کارتان را در گوگل هم بالا بیاورید.

ثبت سفارش سایت اختصاصی اینستاگرام